عناصر شریعت دوگانه ی شاعری انوری
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده:شریعت شاعری، مبتنی بر اصول، عناصر و راهبردهای هنری شاعران است و عناصر این شریعت در دورههای مختلف تاریخی و ادبی، بنا به شرایط اجتماعی، ابعاد شخصیّتی و الگوهای مختلف فکری- هنریِ هر یک از شاعران، جنبهی نسبی و متغیّر پیدا کرده است. با توجه به شرایط درباری حاکم بر جامعهی انوری و نیز افکار و الگوهای مادّیگرایانهی وی، این شاعر ترجیح میدهد که تنها، شخصیّت مداح وهجاگویِ خود را رونمایی کند و بر این اساس، شریعت آغازین شاعری خود را بر دو محور "گداییهای شاعرانه" و توجه انحصاری به نوع ادبی "مدیحهسرایی"- آن هم از نوع ستایشهای ناسالم و غیرمنطقی- قرار میدهد؛ امّا با آشفتگی و نابسامانیِ پیشآمده از هجوم ترکان غُز و در پی آن حذف حمایتهای وابستهسازِ حاکمان سلجوقی، اولین نشانههایتحوّل در شخصیّت و شریعت شاعری انوری پدیدار میشود که شامل پشیمانی و سرخوردگی این شاعر از عناصر پیشین شریعت شاعری خود، همراه با نکوهش شعر(مدح) و شاعری (مدیحهسرایی) است. در این برهه، انوری با رونمایی از شخصیّتِ نوظهور خود با عنوان "شخصیّت واعظ و ناقد"، عناصر سازندهی شریعتِ نوپای خود را- در نقطهی مقابل شریعت پیشین- بر پرهیز از گداییهای شاعرانه، توصیه به عقلگرایی (برای مقابله با طمعورزی)، اهمیّت دادن به سنّ کارآمدی شاعران (جهت پرهیز از هذیانگوییهای شاعرانه)، لزوم نقشپذیری و نقشآفرینی شاعر در جامعه، و پرهیز از بردگی فکری (بویژه با دوری از خدمتِ درباریان) استوار میسازد.
منابع مشابه
مقدم شاعر و شاعری تا دوره سلجوقی با تکیه بر شعر ناصر خسرو ، مسعود سعد، سنایی، انوری، خاقانی و نظامی و دیدگاه اهل شریعت و...
تحقیق حاضر بحثی در شرایط شاعری، خواسته های متقابل شاعر و ممدوح و رابطه ی آن دو در قرن پنجم وششم و تلقی قشرهای مختلف جامعه ی آن روزگار نسبت به شاعران است. می دانیم که در گستره ی ادبیات، بحث ها و تحقیقات مختلفی در زمینه های گوناگون شعر فارسی انجام شده است؛ اما به طور مستقل - دست کم از دید نگارنده- هیچ جا جستجویی در باب چگونگی شاعری و تلقی شاعران و قشرهای مختلف جامعه از شعر و شاعری انجام نگرفته اس...
15 صفحه اولدیدگاه شاعران قرن ششم (سنایی، انوری و نظامی) در باره شعر و شاعری
در این پایان نامه کوشش شده است با مطالعه آثار منظوم سه شاعر قرن ششم (سنایی، انوری و نظامی) دیدگاههای آنها در باره شعر و شاعری تبیین و نقد و بررسی شود. در فصل مربوط به سنایی و سخنان او در باره شعر و شاعری مساله نسبت میان شعر و شرع از مهمترین درون مایه ها و دیدگاههای شعری اوست که در زمره نقد محتوایی قراردارد و به نظر می رسد محصول دوره بعد از تحول روحی اوست. این در حالی است که سنایی قبل از گرایش ب...
15 صفحه اولتبیین نظریۀ ادبی انوری ابیوردی
انوری استاد قصیدهسرایی و به گفتۀ آذربیگدلی یکی از سه پیامبر شعر فارسی است. پژوهش حاضر براساس تحلیل اصطلاحات شعر و شاعری در دیوان وی با توجه به کتابهای بلاغی موجود و مطابق الگویی است که شاعر در دیوان خویش ترسیم کرده است. بنابراین، هدف از شعر و شاعری، تلقّی از شعر، لفظ و معنی، زبان، پسند، موارد اقتدار در سخنوری، موسیقی، لوازم شاعری از نگاه انوری بررسی و نظریات او در باب شعر و شاعری تبیین شده اس...
متن کاملبررسی عناصر اجتماعی در دیوان انوری
انوری ابیوردی از شاعران مشهور قرن ششم هجری است. او بزرگترین شاعر مدیحه سرای زبان فارسی است، چنان که به او لقب « پیامبر شعرهای باطل» داده اند. دیوان اشعار او دو جلد است. جلد اول شامل قصاید مدحی او و جلد دوم مشتمل بر قطعه ها، غزل ها و رباعیات اوست. در این پایان نامه با رویکردی جامعه شناختی کوشش می شود تا اشعار انوری مورد نقد و بررسی قرار گیرد. از دهیافت ها و دستاوردهای نگاه جامعه شناختی به آثا...
15 صفحه اولعناصر موسیقایی و زیباییهای آن در قصاید انوری و جمال و مقایسه تطبیقی آنها
چکیده موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی شعر از دیرباز مورد توجه شاعران بوده است. این رکن جداییناپذیر، پیوندی تنگاتنگ با شعر دارد؛ به گونهای که عروض و قافیه دو عنصر اصلی ساختمان شعر شمرده میشده است. هدف این مقاله پرداختن به این عناصر و زیباییهای آن درقصاید انوری و جمال است. در این جستار کوشش شده است تا با توجه به تأثیرپذیری شاعر اصفهانی از خراسانی در قصیدهسرایی، به بارزترین جنبههای موسیقی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 3
صفحات 73- 92
تاریخ انتشار 2014-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023